مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

وبلاگ مطالعات خواندن
ویژه پژوهشگران، کتابداران و مروجان خواندن سراسر کشور

مجید قیصری در گفت‌وگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تأکید بر اینکه «ایجاد روحیه و فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد» گفت: اگر می‌خواهیم در جهت تربیت و ایجاد جامعه‌ای کتاب‌خوان گام برداریم، باید توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، چراکه پرداختن به آن‌ها به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، سرمایه‌گذاری برای آینده است.
وی با اشاره به برخی نهادهای مرتبط با موضوع «خواندن» ادامه داد: بر همین اساس اگر بخواهیم ریشه‌های بی‌میلی به مطالعه را در جامعه کند و کاو کنیم، به دو نهاد مهم و تأثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان می‌رسیم؛ یعنی «آموزش و پرورش» و «صدا و سیما». به عبارتی بزرگ‌ترین مشکل ما، عدم احساس مسئولیت و سرمایه گذاری این دو نهاد تأثیرگذار در بحث خواندن و مطالعه کردن است.

نویسنده «ضیافت به صرف گلوله» افزود: امروز بسیاری از معلمان ما مطالعه نمی‌کنند و با کتاب بیگانه هستند و از سویی در برنامه‌سازی‌های تلویزیونی نیز توجهی به کتاب نمی‌شود؛ بنابراین از دانش‌آموزان چه انتظاری می‌توان داشت. در این شرایط و در غیاب سیستمی برنامه‌ریزی شده و هدفمند، افراد و خانواده‌های معدودی هستند که از طریق آموزش سینه به سینه، راه خود را پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه درباره استقبال نسل جوان از کتاب‌های دفاع مقدس نیز عنوان کرد: به نظر من موضوع اصلی، خود «خواندن» و جا انداختن آن برای نسل جوان است. دفاع مقدس هم حوزه‌ای خارج از خواندن نیست و بخشی از آثاری که منتشر می‌شود به این حوزه مربوط می‌شود. وقتی ما کتاب دفاع مقدس را از سایر کتاب‌ها جدا می‌کنیم و به طور جداگانه به آن می‌پردازیم، اسیر نگاهی فرعی شده‌ایم.
قیصری افزود: وقتی ما درباره یک کتاب خاص در حوزه دفاع مقدس 50 برنامه مختلف می‌سازیم، آیا این زمینه را برای کتاب‌های دیگر هم ایجاد می‌کنیم؟ این حرکت مانند تفاوت قائل شدن میان یک فرزند با فرزندان دیگر است که نه تنها از رشد آن جلوگیری می‌کند، بلکه باعث حسادت دیگران هم می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر من اینکه ما بیاییم و کتاب دفاع مقدس را از سایر کتاب‌ها جدا کنیم و جداگانه به آن بپردازیم، ظلم به آثار دفاع مقدس، ظلم به کتاب‌ها دیگر و به طور کلی ظلم به این تفکر است.

مجید قیصری زاده سال 1345 در تهران است و از آثار پیشین او می‌توان به مجموعه‌های داستان «صلح»، «طعم باروت»، «نفر سوم از سمت چپ»، «سه دختر گل‌فروش»، «زیرخاکی» و رمان‌های «جنگی بود، جنگی نبود»، «ضیافت به صرف گلوله»، «دیگر اسمت را عوض نکن» و «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» اشاره کرد.

منبع: iranpl.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۸
حسین آرمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی