مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

وبلاگ مطالعات خواندن
ویژه پژوهشگران، کتابداران و مروجان خواندن سراسر کشور

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

باسمه تعالی

به اطلاع فرهیختگان عزیز می رساند در راستای ادامه فعالیت های مدرسه تابستانی خواندن و همچنین برقراری ارتباط مستمر و علمی با کتابداران فرهیخته اقدام به جمع آوری مقالات تالیفی و ترجمه نموده ایم.

این مقالات پس از جمع آوری تا پایان آبانماه 1394 توسط اساتید رشته کتابداری داوری خواهند شد و در مجموعه مقالاتی به صورت کتاب به چاپ خواهد رسید.

از تمامی علاقمندان خواهشمندیم با توجه به محورهای فراخوان و بر اساس شیوه نامه نگارش مقالات خود را از طریق رایانامه ارسال نمایند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۵۵
حسین آرمین

The Madison Public Library Summer Reading Club is about much more than fun. Reading over the summer is incredibly important for students and their academic achievement. Here's why:

  • Children who don't read over the summer experience summer learning loss. That's right -- kids don't just feel like they've forgotten some of what they've learned -- they actually do forget it. And the effect is cumulative. Kids who lose reading skills over the summer will be two years behind their classmates by the end of 6th grade. By joining the Summer Reading Club, kids can prevent this from happening.
  • The Summer Reading Club encourages kids to read whatever they want, which helps instill a love of reading for recreation. Studies show that kids who read for fun often out-perform kids who don't in school.
  • The Summer Reading Club and all of its associated activities are absolutely free, offering everyone safe, educational opportunities throughout the summer.

http://www.madisonpubliclibrary.org/kids/why-summer-reading-important

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۱۰:۰۷
حسین آرمین

لیلا کفاش‌زاده، کارشناس پژوهشکده میراث فرهنگی و عضو شورای کتاب کودک در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون ضرورت برگزاری دوره‌هایی آموزشی با هدف تربیت مروجین خواندن و ترغیب افراد به مطالعه مفید، اظهار داشت: به طور قطع و یقین یکی از مهم‌ترین نهادهایی که باید در امر ترویج خواندن مشارکت و فعالیت داشته باشد، کتابخانه‌ها هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۶
حسین آرمین

زهره معماری‌نسب، کارشناس فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان خراسان رضوی، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون ضرورت برگزاری برنامه‌هایی همچون مدرسه تابستانی خواندن در راستای نهادینه سازی فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: تلاش برای علاقمند کردن افراد جامعه به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه در آنان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۴
حسین آرمین

جهان (که دیگران کتابخانه مى‌نامندش)…

       خورخه لوئیس بورخس، کتابخانه بابل‌

فراسوی کتابخانه‌های ملی تمام ملل، کتابخانه عظیم‌تری وجود دارد که دربردارنده تک تک آن کتابخانه‌هاست: کتابخانه‌ای آرمانی و به نحو باورناپذیری پهناور که نه تنها تمامی کتاب‌های تاکنون به نگارش درآمده را در خود جای می‌دهد، که نیز شامل آثاری است که چه‌بسا روزی روزگاری به نگارش درآیند، حاوی آن مجلداتی که هنوز از راه نرسیده‌اند. گرچه چنین انبوهه غول‌آسایی از کتابخانه‌ها، هر کتابخانه منفردی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، با این همه، هریک از کتاب‌های آن مجمـوعه‌های منفـرد تلویحـا ً به وجـود چنین انبوهه عظیمـی اشاره می‌کنند. نسخه ادیسه کتابخانه من، که «ترجمه‌ای است به انگلیسی منثور، به قلم تی. ای. شاو[۱]» (نویسنده‌ای که بیشتر به نام لارنس عربستان او را می‌شناسند)، درعین‌حال که بازتابی از فضای اسکندریه و تفاسیر باریک‌بینانه آریستارخوس[۲] است، به نحوی پیشگویانه نیز اشارتی است به کتابخانه پروپیمانی که جورج استاینر[۳] در ژنو با گردآوری نسخه‌های ادیسه برپا داشت، و هم اشارتی به چاپ‌های جیبی متعددی از هومر، که خواننده‌ای گمنام در مونته ‌ویدئو آن‌ها را برای بازسازی کتابخانه سارایوو ارسال کرد. هریک از این خوانندگان ادیسه متفاوتی را قرائت می‌کنند، و خوانش‌های ایشان ماجراهای اولیس را به فراسوی جزایر نیک‌بختان[۴]، به سوی بی‌کرانگی، بسط و گسترش می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۱۰:۰۱
حسین آرمین

سخن مترجم

   آنچه می‌خوانید گزیدۀ چند صفحه‌ای است از کتاب تاریخ خواندن(1) نوشتۀ داستان‌نویس، ناقد و کتاب شناس آرژانتینی آلبرتو مانگوئل که به خاطرات او از جلسه‌های کتابخوانی برای بورخس اختصاص دارد. مانگوئل در سال 1948 در بوئنس آیرس به دنیا آمد و اقامتگاه کنونی او کشور کانادا است. او با یکجانشینی چندان میانه‌ای ندارد، دائم در سفر است و مواقعی که به مسافرت نمی‌رود در لندن یا بوئنس آیرس و یا کِبِک سکونت دارد. او نویسندۀ دو رمان و سیزده اثر غیر داستانی (بیشتر پژوهشی) است. مانگوئل خاطراتش را دربارۀ بورخس (که بیشترشان مربوط می‌شود به جلسه های کتابخوانی برای او) در کتاب با بورخس جمع آوری و در سال 2004 منتشر کرده است. این کتابی است کوچک در هفتاد و هفت صفحه (از انتشارات پنگوئن) که جزو مجموعۀ جاسنگین modern classic penguin راهی بازار نشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۵۹
حسین آرمین

دکتر رحمت اله فتاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون ضرورت برگزاری برنامه‌هایی همچون مدرسه تابستانی خواندن در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: اگر به آنچه در جامعه ایران در گذر است بیندیشیم درخواهیم یافت که جامعه ما با گستره‌ای از انواع چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مانند آنها روبروست. در این شرایط، هرگونه تلاش و برنامه‌ای که هدف آن آگاه‌سازی افراد و رشد فکری آنها باشد، به گونه‌ای که بتوانند خوب فکر کرده، مسائل را حل نمایند، بسیار ارزشمند خواهد بود. آشکار است که مطالعه یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به رشد فکری و در نتیجه، پیشگیری از بروز بحران‌ها و نهایتا اصلاح امور است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۵۲
حسین آرمین

مجید قیصری در گفت‌وگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تأکید بر اینکه «ایجاد روحیه و فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد» گفت: اگر می‌خواهیم در جهت تربیت و ایجاد جامعه‌ای کتاب‌خوان گام برداریم، باید توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، چراکه پرداختن به آن‌ها به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۹
حسین آرمین

نهضت قریشی‌نژاد، یکی از اساتید نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص تأثیر فراگیری مهارت‌های ترویج خواندن بر فعالیت‌های کتابداران بیان کرد: آنچه مسلم است "دانایی" در هر کاری چراغ راهنما است. آشنایی کتابداران با مهارت‌های ترویج، روی نگرش آنان نسبت به وظایفشان به عنوان کتابدار تأثیر می‌گذارد و این نگرش آنان را از یک کارمند اداری نگهبان قفسه‌های کتاب بیرون می‌آورد و در جذب افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به کتابخانه توانمند می‌سازد. آنان ایجاد یک محیط پر شور و شوق برای کودکان را می‌آموزند و کتابخانه‌ها از حالت امانت دهندگان کتاب به دوستداران کتاب تبدیل می‌شوند
وی ادامه داد: برای ترویج خواندن در جامعه باید کتابداران علاقمند و پرشور در کتابخانه‌ها به کار گرفته شوند. قفسه‌های کتاب و کتابدار اداری فقط منبعی هستند برای افراد علاقمند که برحسب نیازشان مراجعه می‌کنند؛ اما کتابدار علاقمند، منطقه‌ای را که کتابخانه در آن قرار دارد شناسایی و برای جذب اقشار مختلف برنامه‌ریزی می‌کند. این کار را با برنامه‌های متنوعی که آنان را به کتابخوانی علاقمند کند، انجام می‌دهد نه با کارت عضویت رایگان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۳
حسین آرمین

دکتر شیما مرادی، مدرس دانشگاه، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌هایی آموزشی با هدف تربیت مروجین خواندن و ترغیب افراد به مطالعه مفید، اظهار داشت: برنامه‌هایی اینچنین، از دو بُعد می‌تواند به ارتقاء فرهنگ خواندن و ترویج آن کمک کند. نخست اینکه، کتابداران خود به اهمیت کتابخوانی پی می‌برند و چنین برنامه‌هایی کمک می‌کند آنان در همه ابعاد حرفه‌ای رشد کرده و روزآمد باشند؛ لذا ضرورت کتابخوانی برای خودشان پر رنگ می‌شود و بهتر می‌توانند آنچه را که ملکه ذهن و فرهنگ شخصی خود شده به جامعه منتقل کنند. از سوی دیگر، آشنایی با روش‌های روزآمد ترویج کتابخوانی و افزودن چاشنی خلاقیت در آن ـ با توجه به کتابخانه، امکانات و فرهنگ شهر مورد نظرـ راهکاری است که کتابدار به واسطه آن می‌تواند مراجعه کننده را در انتخاب بهتر منابع هدایت کند و نقش یک کتابدار خوش فکر، اجتماعی و دلسوز را ایفا نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۰
حسین آرمین