مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

وبلاگ مطالعات خواندن
ویژه پژوهشگران، کتابداران و مروجان خواندن سراسر کشور

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

با سلام

همکاران ارجمند مطالب خود را به رایانامه  h_armin1985@yahoo.com  ارسال نمایند.

باتشکر 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۵
حسین آرمین

دوره ای با عنوان "تاریخ کتاب، خواندن و حس کنجکاوی" در آکادمی علوم استانبول در سال 2014 برگزار شده است. در این نوشتار بعد از معرفی دوره آکادمی علوم استانبول با توجه به سرفصل های آن دوره مقایسه ای با مدرسه تابستانی خواندن که در حال برگزاری است، انجام خواهد شد.

دوره تاریخ کتاب و خواندن در زمان ده هفته برنامه ریزی شده بود و در هر هفته یک سرفصل مورد بررسی قرار می گرفت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۲
حسین آرمین

1: طرح ملی خواندن را به عنوان یکی از طراحان اصلی آن، به صورت اجمالی توصیف کنید.

هر سازمانی برای اینکه بتواند برای رسیدن به اهداف خود و خدمات‌دهی، موثر گامهای منطقی و اثرگذاری بردارد نیاز دارد که حول مهمترین اهدافی که دارد، نیروها و سرمایه‌های خود را سازماندهی کند. به طور سنتی ترویج خواندن یکی از مهم‌ترین کارکردهایی است که کتابخانه‌های عمومی بر عهده دارند. بر این اساس طرح ملی خواندن سامان دادن نیروها و سرمایه‌های نهاد در راستای «خواندن» است که در سال آتی مهم‌ترین فعالیت‌های نهاد حول آن شکل خواهد گرفت.

2: چرا گروه هدف در این دوره کتابداران کتابخانه های عمومی می باشند؟

 کتابداران کتابخانه های عمومی مهمترین عامل در ترویج خواندن در جامعه هستند. این بدان معنا نیست سایر گروه‌های اجتماعی سهمی در این امر ندارند یا نقش آنها بی اهمیت است. بر این اساس طرحی مانند مدرسه خواندن بالقوه می تواند مخاطبان مختلفی از قشرهای مختلف داشته باشد. طبیعتا اینکه گروه هدف دیگری برای این طرح تعریف کنیم نیازمند آمادی و تولید محتوای مورد نیاز است.

3: چه انتظاری از آموزش دیدگان این دوره بعد از اتمام آن دارید؟

 دوره مدرسه تابستانی خواندن، دعوت از کتابداران برای بازگشت به نقش اصلی‌شان در جامعه است. نقشی که در آن کتابدار با جامعه وارد تعامل می‌شود، اعلام خدمت گزاری اثربخش می کند و بخشی از یک جامعه پویا می شود. به این ترتیب و در صورت محقق شدن اهداف دوره، کتابدار، کتابخانه عمومی را به نهادی اجتماعی تبدیل خواهد کرد که بخشی از بافت اجتماعی است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۲
حسین آرمین