مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

مجموعه مقالات مطالعات خواندن

مطالعات خواندن

وبلاگ مطالعات خواندن
ویژه پژوهشگران، کتابداران و مروجان خواندن سراسر کشور

دکتر شیما مرادی، مدرس دانشگاه، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌هایی آموزشی با هدف تربیت مروجین خواندن و ترغیب افراد به مطالعه مفید، اظهار داشت: برنامه‌هایی اینچنین، از دو بُعد می‌تواند به ارتقاء فرهنگ خواندن و ترویج آن کمک کند. نخست اینکه، کتابداران خود به اهمیت کتابخوانی پی می‌برند و چنین برنامه‌هایی کمک می‌کند آنان در همه ابعاد حرفه‌ای رشد کرده و روزآمد باشند؛ لذا ضرورت کتابخوانی برای خودشان پر رنگ می‌شود و بهتر می‌توانند آنچه را که ملکه ذهن و فرهنگ شخصی خود شده به جامعه منتقل کنند. از سوی دیگر، آشنایی با روش‌های روزآمد ترویج کتابخوانی و افزودن چاشنی خلاقیت در آن ـ با توجه به کتابخانه، امکانات و فرهنگ شهر مورد نظرـ راهکاری است که کتابدار به واسطه آن می‌تواند مراجعه کننده را در انتخاب بهتر منابع هدایت کند و نقش یک کتابدار خوش فکر، اجتماعی و دلسوز را ایفا نماید.
مرادی در اشاره به الزامات و ویژگی‌هایی که کتابدار را به یک مروج خواندن بدل می‌کند، اذعان داشت: کتابداری که ترویج خواندن می‌کند باید خودش کتابخوان باشد؛ چراکه اگر به موضوعی قلباً اعتقاد نداشته باشیم قادر به ترویج آن نخواهیم بود. بنابراین در ابتدا سودمندی فردیِ کتابخوانی باید برایش مشخص باشد. در گام دوم، سودمندی اجتماعی ناشی از ترویج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه باید به وی اثبات شود. این دانش، دلسوزی خاصی در فرد ایجاد کرده و او را در این مسیر به مأموری دلسوز مبدل می‌سازد. همچنین لازم است که شیوه‌های درست ترویج را بداند و با به کارگیری راهکارهایی اصولی و هدفمند، همراه با چاشنی خلاقیت، به این امر مبادرت ورزد. از آنجایی که این کار از همان دلسوزی نشأت گرفته است، آتش این علاقه خاموش نخواهد شد و فعالیت‌ها استمرار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کتابدار باید همان جا باشد که خواننده است. اگر خواننده برای کسب اطلاعات و دانش از فضای مجازی یا فضای حقیقی استفاده می‌کند، کتابدار باید پیش از خواننده آنجا بوده و به امکانات و توانمندی‌های آن فضا، آگاه باشد.

مرادی که در نخستین مدرسه تابستانی خواندن تدریس واحد درسی "ترویج خواندن در فضای مجازی" را بر عهده داشت، در خصوص مفاهیم ارائه شده در این کلاس اظهار داشت: در این واحد درسی مباحثی چون فضای مجازی، رسانه مجازی، ویژگی‌های روان‌شناختی رسانه مجازی، فرهنگ رسانه مجازی و تأثیر آن، وب 1 و 2 و ابزارها، اخلاقیات در فضای مجازی، پیامدهای منفی رسانه مجازی و آینده اینترنت طرح شد.

وی جذابیت، تنوع، عدم محدودیت زمانی و مکانی و نیز هزینه کم را مهم‌ترین دلایل حضور کاربران در فضای مجازی دانست و  ادامه داد: از آنجا که امروزه کاربران بسیاری از اینترنت برای تامین نیاز اطلاعاتی خود بهره می‌گیرند، بهتر است کتابداران نیز با این فضا و امکانات بالقوه آن آشنا باشند و بتوانند با توانمندی و درایتی هوشمندانه از ابعادِ مثبت این ابزارها بهره‌مند شوند. در این واحد درسی، نمونه‌ها و تجربه‌هایی عملی (داخلی و خارجی) از شیوه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضای مجازی به کتابداران معرفی شد.

مرادی پیرامون ارزیابی کیفیت برگزاری نخستین مدرسه تابستانی خواندن بیان کرد: به هرحال هر دوره‌ای نقاط قوت و ضعفی دارد که با تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف می‌توان دوره‌های بعد را غنی‌تر برگزار کرد. ضمن سپاس از تمامی دست‌اندرکاران هوشمند و خلاق این دوره، باید بگویم که همکاری دقیق و کار گروهی در برگزاری کلاس‌ها کاملا حس می‌شد؛ و این امر از نقاط عطف دوره مذکور بود. همچنین انتخاب دقیق و هوشمندانه دوره‌های درسی، نشان می‌داد که طراحان این دوره به نیازهای اطلاعاتی روزِ کتابداران کتابخانه‌های عمومی آگاهی دارند و حقیقتا این برازنده یک سازمان پویا و یادگیرنده چون نهاد کتابخانه‌ها است.

گفتنی است، «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف استعداد‌یابی و فراهم کردن زمینه شکوفایی مروجان خواندن در دو دوره و از تاریخ 15 تا 25 شهریور در مشهد مقدس برگزار شد.

منبع : iranpl.ir



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۸
حسین آرمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی